Tijdens de zwangerschap gebeurt er uiteraard heel veel met je lichaam. Dat kan ook lastig zijn en voor ongemakken zorgen. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van voorkomende klachten (op alfabetische volgorde). Mocht je klacht er niet tussen staan of wil je er meer van weten, vraag het ons! We zijn er om jou ook juist met deze dingen te helpen.

Aambeien
Tijdens de zwangerschap wordt je ontlasting vaak harder, omdat je darmen minder snel werken door het zwangerschapshormoon progesteron. Door de verhoogde druk van de hardere ontlasting en de zwangere baarmoeder kunnen aambeien ontstaan, zowel inwendig als uitwendig. Soms heb je pijn van een aambei, soms jeukt het of je ziet bloed bij je ontlasting. Aambeien verdwijnen trouwens weer na de bevalling. Er zijn verschillende crèmes te koop om jeuk en pijn te verminderen. Het is wel belangrijk dat je verstopping voorkomt door veel te drinken, te bewegen en vezelrijk te eten. Hoe je dat moet doen vind je onder andere op de site van voedingscentrum.nl

Afscheiding
Meer afscheiding is normaal. Dit komt door een veel betere doorbloeding van het vaginaslijmvlies in de zwangerschap. Vooral aan het einde van de zwangerschap kan de afscheiding soms wat melkachtig, loperig worden. Weetje: Afscheiding droogt op een donkere onderbroek wit of gelig op, vruchtwater en urine kleurloos. Vermijdt het gebruik van zeep en het gebruik van inlegkruisjes. Hiermee kun je namelijk het natuurlijke evenwicht in je vagina verstoren en heb je meer kans op een schimmelinfectie. Draag katoenen ondergoed. Dit heeft een hoger absorberend vermogen dan synthetische weefsels. Heb je echter pijn of jeuk, of heeft de afscheiding een abnormale kleur of geur, neem dan contact op met je huisarts.

Bandenpijn
Je groeiende baarmoeder hangt aan 4 banden in je buik. Je kunt als je veel staat of lichamelijk zwaar werk verricht last krijgen van rekkings- of bandenpijn. Plotselinge bewegingen kunnen pijnlijk zijn. Dit kan heftige steken geven aan de zijkant van je buik en richting je liezen en/of vagina. Deze steken zijn onschuldig en verdwijnen vanzelf doordat de banden zich aanpassen aan de groei van je baarmoeder. Bandenpijn heeft bijna iedere zwangere zo nu en dan. Het is onschuldig en er is weinig aan te doen.

Tips bij bandenpijn:

  • Doe het even wat rustiger aan
  • Gebruik een warme kruik bij pijn of ga in bad
  • Bij hardnekkig veel bandenpijn kun je een speciale zwangerschapspantybroek proberen, te verkrijgen in de betere lingeriezaken.

Bekkeninstabiliteit
Door de zwangerschapshormomen verweekt het kraakbeen tussen je bekkenbotten: voor op je schaambeen en achter, rechts en links van het midden waardoor je bekken wat minder stabiel voelt of pijn doet met opstaan, als je lang hebt gelopen of je moet eerst op gang komen als je een tijdje hebt gezeten of gelegen. Deze bekkeninstabiliteit komt vaak voor in de zwangerschap en is gelukkig in de meeste gevallen niet ernstig. Vaak helpt het al als je je taken meer verdeeld en tussendoor voldoende rust neemt. Heb je echter meer klachten waardoor je functioneren beperkt wordt, is het handig om het ons te laten weten. Met houdingsadviezen en oefeningen via gespecialiseerde fysiotherapie kun je veel doen om de klachten in de hand te houden. Houd er dan wel rekening mee dat de klachten na de bevalling niet altijd gelijk over zijn en je het nog even rustig aan moet doen.

Brandend maagzuur
In je maag wordt voedsel met maagzuur vermengt. Omdat je maag in de zwangerschap minder snel leegt en de afsluiting van je maag naar je slokdarm minder goed sluit, heb je meer kans dat zure maaginhoud in je slokdarm terecht komt. Dit veroorzaakt een branderig gevoel. Zeker als de baby groter wordt en de ruimte in je buik krapper, kun je er veel last van hebben.

Borsten
Pijnlijke, gespannen borsten is soms een eerste symptoom waaraan je kunt merken dat je zwanger bent. Dit kan heel de zwangerschap aanhouden. Tijdens de zwangerschap groeien je borsten 1 tot 2 cupmaten. Daarom is het belangrijk een goed passende, stevige BH aan te hebben die je borsten goed omsluit. Vaak veranderen je tepels van kleur en kunnen gevoelig zijn. Je kunt en hoeft hier niets aan te doen. Ook kunnen je borsten gaan lekken, dit kan al vroeg in de zwangerschap gebeuren, maar meestal komt het pas aan het einde van de zwangerschap.

Buikpijn
Buikpijn komt vaak voor in de zwangerschap en kan een aantal oorzaken hebben. De baarmoeder groeit en met name in het begin van je zwangerschap kun je last hebben van een menstruatieachtige pijn. Ook bandenpijn of last van je darmen kan een gevoel van buikpijn veroorzaken. Naarmate de baby groter wordt zal hij of zij krachtiger bewegen wat jou pijn kan doen. Als je naast de buikpijn opeens ook heel vaak naar toilet moet, kan er sprake zijn van een blaasontsteking. Overleg met ons als je je zorgen maakt of de pijn niet thuis kunt brengen.

Hoofdpijn
Hoofdpijn kan veel oorzaken hebben zoals: vermoeidheid, drukte, lange tijden tussen de maaltijd, lage bloeddruk, hoge bloeddruk of ijzer tekort. Het kan ook ontstaan door gespannen spieren in het schoudergebied door een verkeerde
houding. Verder kan het ook door de hormonen komen. Vooral in het begin van je zwangerschap kun je naast vermoeidheidsgevoelens ook vaak hoofdpijn hebben. Kun je de hoofdpijnklachten niet goed thuisbrengen en heb je er ook andere klachten bij, laat het ons dan weten.

Jeuk
Zwangerschapsjeuk kan meerdere oorzaken hebben. Door de zwangerschapshormonen is je huid beter doorbloedt en kan dus jeuken. Ook kan je huid droger zijn dan dat je gewend bent. Rek van de huid bijvoorbeeld van je buik en je borsten kan eveneens jeuk veroorzaken. Bij een droge of opgerekte huid kun je het best je huid wat vetter houden. Soms heb je alleen in bepaalde situaties jeuk, zoals in een warm bed. Dan kan mentholpoeder of gelei uitkomst bieden. Na de bevalling verdwijnt de jeuk vanzelf. Breidt de jeuk zich uit of ook je handpalmen en voetzolen jeuken zijn soms medicijnen nodig of moet er  verder onderzoek naar de oorzaak van jeuk gedaan worden. Neem dan contact met ons op.

Misselijkheid
Het zwangerschapshormoon HCG geeft stoffen af waardoor veel zwangere vrouwen misselijk worden. Gelukkig houdt de misselijkheid vaak op na de twaalfde week. Neem contact met ons op als je vragen hebt en zeker als je zo veel moet overgeven dat je zelfs geen vocht meer binnenhoudt. Tips en adviezen vind je op voedingscentrum.nl en deverloskundige.nl.

Plassen
Met name op het einde van de zwangerschap moet je vaak plassen. Dit is een normaal verschijnsel. Overdag werkt de afvoer van vocht uit de onderste helft van je lichaam, met name je benen, niet zo goed meer door de druk van de baarmoeder op je bloedvaten. Als je ligt gaat dat veel makkelijker en dit is ook de reden dat je ’s nachts vaker uit bed moet om te plassen. Doordat je baarmoeder ook op de blaas duwt, heb je eerder het gevoel dat je blaas vol is, waardoor je vaker aandrang hebt. Heb je daarbij een zeurende buikpijn en moet je gelijktijdig veel vaker naar het toilet voor enkele druppels urine kun je een blaasontsteking hebben. Neem in dat geval contact met ons op.

Rugklachten
De helft van alle zwangeren heeft rugklachten. In de zwangerschap wordt het kraakbeen in je bekken namelijk weker. Dit is goed voor de bevalling, als de baby je bekken moet passeren om geboren te worden. Hij of zij krijgt daardoor namelijk meer ruimte. Gevolg is wel dat spieren, banden en pezen meer werk moeten doen om je in evenwicht te houden nu je buik groeit. Daarnaast kunnen een verkeerde houding, overgewicht of reeds bestaande rugklachten een rol spelen. Houdingscorrectie, je spieren fit houden en letten op je gewicht is daarom belangrijk. Dat kan met hulp van fysiotherapie, een diëtiste of regelmatige oefeningen thuis of in een fitnesscentrum onder deskundige begeleiding. Lees meer deverloskundige.nl en voedingscentrum.nl.

Spataderen
Tijdens de zwangerschap wordt onder invloed van de zwangerschapshormonen het bindweefsel overal zwakker. Hierdoor kunnen aderen gemakkelijker uitzetten. Daarnaast worden de vaten gestuwd doordat de baarmoeder de afvoer dichtdrukt. Door deze twee factoren ontstaan er vaak spataderen tijdens de zwangerschap. Spataderen ontstaan meestal in je benen, soms ook rondom je vagina. Spataderen kunnen pijn doen of een zwaar gevoel in de benen veroorzaken als je lang hebt gestaan of gelopen. Steunkousen kunnen verlichting geven. Deze worden speciaal aangemeten via je huisarts.

Wat kun je zelf doen?

  • Koud-warm douches, begin bij je voeten richting je hart
  • Masseer je benen, begin bij je voeten richting je hart
  • Doe oefeningen voor je benen, daarmee activeer je de spieren rondom je bloedvaten
  • Zit of sta niet te lang stil. Ga niet met je benen over elkaar zitten waardoor je je benen afknelt en je de bloedsomloop beperkt.
  • Leg tijdens het slapen een kussen onder je benen of onder je matras zodat deze iets omhoog liggen.
  • Sommige fysiotherapeuten passen Yom-therapie toe. Informeer bij je zorgverzekeraar of fysiotherapeut of deze behandeling wordt vergoedt.

Striae of zwangerschapsstriemen
Blauwige striemen op je buik, soms ook borsten en heupen zijn meestal niet te voorkomen en verbleken gelukkig weer na de zwangerschap. Het zijn scheurtjes in je onderhuids bindweefsel en ontstaan door verandering van het bindweefsel zelf en het snelle uitrekken van dit weefsel, bijvoorbeeld als je in korte tijd veel aankomt. Insmeren met crème zorgt voor een betere doorbloeding en elasticiteit van je huid, maar helaas werkt het niet op het bindweefsel eronder.

Vermoeidheid
Zwanger zijn kost vaak veel extra energie. De meeste zwangeren hebben er vooral de eerste drie maanden en de laatste weken erg veel last van. Belangrijk is dat je voldoende rust neemt en dit afwisselt met beweging. Verder is gezond eten belangrijk, zodat je alle bouwstoffen die je nodig hebt binnen krijgt. Bij extreme vermoeidheid kan er sprake zijn van bloedarmoede. Zowel aan het begin van de zwangerschap als halverwege controleren wij je ijzergehalte.

Verstopping (obstipatie)
In de zwangerschap werken je darmen door het zwangerschapshormoon progesteron minder snel en heeft je lichaam daardoor meer tijd om vocht uit de darmen weer terug op te nemen in je bloedsomloop. Het resultaat is (veel) hardere ontlasting dan je toe nu toe bent gewend en je hebt dus meer moeite om ontlasting kwijt te raken. Belangrijk is dat je vezelrijk eet en veel drinkt. Vezels hebben namelijk de eigenschap vocht te binden waardoor het volume van de ontlasting toeneemt en een volle darm wil graag zijn inhoud kwijt.

Tips en adviezen:

  • Drink veel – 1,5 tot 2 liter vocht per dag.
  • Ook kan het helpen om rustig te eten op regelmatige tijden, goed te ontbijten en minimaal een halfuur per dag te bewegen.
  • Ga bij aandrang meteen naar de wc en neem vervolgens de tijd. Ga een beetje achterover leunen. Zo kan de ontlasting er makkelijker uit.
  • Wil je een laxeermiddel gebruiken? Overleg dat eerst met je verloskundige of huisarts.

Vocht vasthouden
Door de toegenomen druk op je vaten kan het zijn dat er vocht uit de bloedvaten in het omliggende weefsel terechtkomt. Dit gebeurt meestal in je handen, voeten of benen. Zeker op het einde van de zwangerschap komt dit vaak voor en kan weinig kwaad zolang je geen andere klachten erbij hebt.

Zorg ervoor dat je niet te lang in dezelfde houding zit of staat en regelmatig beweegt. Je kunt je benen omhoog leggen waardoor vocht makkelijker weer terug naar je hart afgevoerd kan worden. Leg een kussen of deken onder je matras of ga even op de bank liggen. Minder drinken helpt in dit geval weinig.

Wisselende stemmingen
Door de verhoogde hoeveelheid hormonen in je lichaam kun je van het ene op het andere moment heel vrolijk of verdrietig zijn. Ook kan het zijn dat je veel prikkelbaarder bent dan buiten je zwangerschap. Dat kan de nodige stress opleveren bij jezelf en bij je omgeving. Maak van je hart geen moordkuil en vertel aan je partner en je omgeving hoe je je voelt. Let op je rust en neem af en toe een time-out. Bespreek het met ons als je twijfelt of je gevoelens wel zo “normaal” zijn of niet weet wat je moet doen. Lees meer op zwangerworden.nl en strakszwangerworden.nl.